پزشکی و سلامت

برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم؟

آفتاب سوختگی واکنش پوست به آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش است. وقتی پوست صورت و بدن مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، ملانین تولید می کنند و برنزه می شوند. تغییر رنگ باعث می شود که آن ها در برابر آفتاب مقاومت کنند. مکانیسم بدن تا میزان معینی قادر به مبارزه با این اشعه است و اگر زمان زیادی در معرض آن قرار بگیریم، پوست مان می سوزد. از آنجایی که پوست صورت حساس است، اگر بسوزد می تواند دردناک باشد. در این نوشتار می خواهیم به شما بگوییم  برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم.

درمان آفتاب سوختگی صورت با آیورودا

آیورودا درواقع یک علم باستانی و کهن است که از با استفاده از گیاهان، یوگا و ماساژ بیماری ها را درمان می کند. در ادامه آموزه های این علم را برای درمان سوختن پوست صورت به دلیل آفتاب به شما خواهیم گفت.

روغن چریش و آرد نخودچی

نصف قاشق روغن چریش ارگانیک را با نصف لیوان آرد نخودچی مخلوط کنید. داخل این ترکیب مقدار کمی آب بریزید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. سپس این ترکیب را روی ناحیه ای از صورت که سوخته بمالید و بعد از نیم ساعت با آب سرد بشویید.

آلوئه ورا

ژل طبیعی آلوئه ورا را روی صورت خود بمالید و اجازه بدهید که به مدت یک شب روی پوست شما بماند. هر روز تا وقتی که علائم آفتاب سوختگی بهبود یابد این کار را انجام دهید.

چوب صندل و زردچوبه

مقداری پودر چوب صندل و پودر زردچوبه را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید. سپس خمیر به دست آمده را به صورت خود بزنید. بعد از نیم ساعت این خمیر را با آب سرد از صورت خود پاک کنید.

رژیم غذایی

سبزیجات و میوه هایی همچون کدو، خیار، هندوانه، انگور، هلو، پرتقال، کاهو، گشنیز، نعناع، ​​گوجه فرنگی، کلم، فلفل دلمه ای، گل کلم و آب نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا آفتاب سوختگی شما درمان شود. همچنین نوشیدن دوغ و میل کردن ماست نیز می تواند مفید باشد.

درمان های خانگی

با استفاده از روش های خانگی می توانید سوختن پوست ناشی از آفتاب را درمان کنید.

۱. کمپرس آب سرد یا حوله ای مرطوب را که با آب سرد خیس شده، روحیه ناحیه آسیب دیده قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان آفتاب سوختگی نباید دوش آب گرم بگیرید.

۲. از یک مرطوب کننده که خاصیت تسکین دهنده و خنک کنندگی داشته باشد دو بار در روز استفاده کنید.

۳. یک پارچه نخی را در شیر سرد بگذارید تا خیس شود. سپس پارچه را چند دقیقه روی صورت خود بگذارید تا درد و سوزش آن تسکین یابد.

۴. ۲ یا ۳ قاشق جوش شیرین یا سرکه سیب را داخل یک کاسه آب بریزید و صورت خود را با آن بشویید. این کار باعث می شود قرمزی و سوزش شما کاهش یابد.

۵. بلغور جو دوسر را در آب سرد بریزید تا خیس شود. آن را روی قسمت آفتاب سوخته بمالید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صورت خود را بشویید.

سایر روش های خانگی برای آفتاب سوختگی

انجام کارهای زیر می تواند علائم آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

۱. یک کپسول ویتامین E را برش دهید. مایع درون آن را روی صورت خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. انجام منظم این کار باعث می شود که التهاب پوست بهبود یابد.

۲. یک قاشق نشاسته ذرت را با یک فنجان کوچک آب مخلوط کنید تا خمیری درست شود. خمیر را روی صورت بمالید و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب پاک کنید.

۳. چند قطره از روغن ضروری مانند اسطوخودوس، بابونه، نعناع فلفلی یا روغن کافور را به یک قاشق روغن نارگیل اضافه کنید. دو بار در روز این ترکیب را روی صورت خود بمالید.

۴. یک چای کیسه ای را که تازه دم آمده و خنک شده روی پوست سوخته بمالید. همچنین می توانید به آن چند برگ نعنا اضافه کنید تا خاصیت خنک کنندگی داشته باشد.

۵. کیسه های چای سبز را در آب سرد خیس کنید و روی پلک های خود که به دلیل آفتاب سوخته اند، بگذارید. این کار باعث می شود التهاب و احساس سوزش چشم ها التیام یابد.

درمان های پزشکی

اگر آفتاب سوختگی شما شدید است و با درمان های خانگی بهبود نمی یابد، پیشنهاد می کنیم که به پزشک مراجعه کنید. او ممکن است داروهای زیر را برای شما تجویز کند.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن برای کنترل تورم و درد
  • کرم های هیدروکورتیزون ۱ درصد برای تسکین خارش و التهاب
  • استروئیدهای خوراکی

کلام پایانی

تا زمانی که پوست شما کاملا بهبود یابد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی شد، استفاده از محصولات پوستی و لوازم آرایشی حاوی سولفات، سولفونات، الکل و پارابن را کنار بگذارید. ممکن است تاول های کوچکی ایجاد شوند که نباید به آن ها دست بزنید؛ چراکه ترکیدن آن ها باعث عفونت و زخم می شود. همچنین توصیه می شود که پوست خود را نخارانید و در این زمان آب کافی بنوشید تا بدن هیدراته بماند. اکنون شما به ما بگویید که برای افتاب سوختگی صورت چکار کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا